Utskickets rubrik
Avsändarens förnamn
Avsändarens efternamn
Postnummer
Födelsedatum
E-post
Sekretesspolicy för nyhetsbrevsprenumeration
Skicka_Prenumenera
Vi ringer jättegärna upp dig!
Förnamn Efternamn
Mobilnummer
Ärende
Önskad tid

OM OSS KONTAKTA OSS
Om hotellen

HOTELL INFORMATION




KLASSIFICERINGAR

Det är varje lands turistmyndighet som delar ut klassificeringar sk antal stjärnor mellan 1-5 och detta ansöker varje anläggning om och måste uppfylla vissa kriterier. Stjärnornas främsta uppgift är att berätta vilket utbud hotellet har samt att hotellet bedöms i sin helhet med ex kvalitet på faciliteter och utrustning samt allmänt intryck.

Notera att stjärnor fås efter landets standard varav man inte kan jämföra länder emellan men att där ex 5 stjärnor är just det landets bästa standard. Men även inom landet kan det inom samma hotellkategori förkomma skillnader då hotellen har olika utseenden och övriga faciliteter. Hotellets läge påverkar inte klassificeringen.

Som regel avspeglar sig ofta standarden inom samma kategori på priset.

Tänk också på att lägenhetshotell i ex Turkiet har ingen officiell klassificering och i Grekland så skiljer sig standarden mellan lägenhetshotell och hotell inom samma kategori. Boutique hotell har som regel ingen klassificering då dom är små och har mindre antal rum och är nischade som boutique. 

 

Som riktlinje kan nedan information användas.

 

***** Förstklasshotell med många faciliteter, bekvämligheter, service och  en hög boendestandard 

****   Bättre mellanklass med faciliteter 

***     Mellanklasshotell, genomsnittlig standard samt vissa faciliteter och viss service 

**       Enkel standard men funktionellt med få eller inga faciliteter 

*         Mycket enkel standard och låg komfort

 

Vi på Neckermann Nordic skriver på hemsidan ut hotellets officiella klassificering och vår ansvarige hotellavdelning tar alltid del av hotellets officiella certfikat innan vi lägger ut informationen. 

 

MÅLTIDER PÅ HOTELLET

De måltider som ingår i resan ska framgå på biljetten samt står i hotellbeskrivningen. Tänk på att utbudet som uppges nedan är exempel och ska ses som en generell riktlinje. Storlek och klassificering på hotell styr också utbudet.

 

Kontinental frukost/frukost: Smör, bröd, marmelad, kaffe/te.

 

Frukostbuffé: En större frukost med exempelvis flera brödsorter, ost och andra pålägg, ägg, yoghurt, frukt, grönsaker och olika sorters marmelad (ibland erbjuds färskpressad juice mm mot tillägg).

 

Halvpension: Frukost och middag (kan ibland bytas mot lunch). Middagen kan serveras antingen i form av buffé eller som fast meny. Vissa hotell växlar mellan buffé och meny beroende på säsong och antal gäster. Dryck ingår normalt inte i halvpension.

 

Helpension: Frukost, lunch och middag. Dryck ingår normalt inte helpension.

 

All Inclusive: Inkvartering som innefattar måltider, lokala drycker och diverse snacks på hotellet. Frukost, lunch och middag serveras oftast i hotellets bufférestaurang. Vad All Inclusive - konceptet innehåller varierar från hotell till hotell och land till land. Ibland ingår även ett besök i en A la Carte restaurang kostnadsfritt eller mot fast serviceavgift på en del bättre hotell.

All Inclusive -standarden är oftast relaterad till den övriga standarden på hotellet; är det en hög hotellstandard så är även All Inclusive utbudet mer omfattande och vice versa. Men det förkommer hotell som är 3-4 stjärniga som kan ha ett enklare All inclusive utbud med endast frukost samt lunch och middag med 2-3 varmrätter och ett urval av grönsaker, röror och efterrätt/kakor 

Vanligtvis så ingår drinkar på lokal vodka, konjak och gin samt lokal läsk. På de allra flesta hotellen ingår inte importerade drycker, cocktails, färskpressad juice eller special kaffe och dylikt i All Inclusive konceptet. Dryck serveras ofta i plastglas av säkerhetsskäl runt poolen. Dryck på flaska kostar som regel alltid extra i alla hotellbarer och till maten.

Bor du på ett lägenhetshotell och har All Inclusive får du räkna med att kylskåp och kokmöjligheter stängs av för användning. All Inclusive börjar gälla när man checkar in och slutar när man checkar ut. All Inclusive gäster tilldelas ett armband vid incheckningen på hotellet som ska bäras under hela vistelsen. Utan armband har hotellet rätt att neka intag av mat och dryck. Åldersgräns för alkoholhaltiga drycker är 18 år. I lågsäsong när hotellen har få gäster kan måltiderna bestå av en fast meny istället för buffé.

 

Ultra All Inclusive: All Inclusive med det lilla extra. Vad som ingår varierar från hotell till hotell men oftast ingår faciliteter som normalt är mot extra kostnad, vissa importerade alkoholhaltiga drycker, viss rumsservice och ett större utbud av à la carte restauranger. Vänligen se information under respektive hotell vad som exakt ingår på ditt Ultra All Inclusive hotell.

 

Det är inte alltid möjligt att få light drycker på hotellen inkluderat i All inclusive utbudet. Gällande special mat se avsnittet som heter ALLERGIER & SPECIALMAT/FÖRE RESAN

Det förkommer också att under lågsäsong när hotellen har låg beläggning att måltiderna består av en fast meny istället för buffé.

 

Observera att på vissa hotell gäller dresscode vilket innebär vårdad klädsel vid middagarna som långbyxor för män i restaurangen. Enligt internationella hotellregler är det inte tillåtet att ta med egen mat eller dryck upp till hotellrummen och i vissa fall även på hotellområdet. Det är viktigt att respektera de regler som hotellen har för allas trivsel.

Om ankomsten eller avresan till/från hotellet sker tidigt på morgonen, alternativt sent på kvällen, kan du gå miste om en eller ett par måltider om du har beställt frukost, halv - eller helpension alternativt All Inclusive. Inga måltider ingår efter det att du har checkat ut från hotellet.

 

IN- OCH UTCHECKNING

På ankomstdagen har man oftast inte tillgång till sitt hotellrum före kl.15.00.  På avresedagen gäller ofta utcheckning kl.12:00, ibland även så tidigt som kl.10:00, enligt internationella regler. Detta gäller även om avresan från hotellet sker på kvällen/natten eller morgonen därpå. Om du har avresa efter utcheckningstiden kan du i mån av möjlighet på vissa hotell betala för en sk sen utcheckning och behålla rummet längre. Detta är mellan hotellet och resenären och står utanför Neckermann Nordics kontroll. Kontakta hotellet för information samt ev betalning. Många hotell har ett bagagerum (kan vara obevakade) där bagage kan ställas efter utcheckning och ibland finns även duschmöjligheter. Neckermann Nordic och hotellet ansvarar inte för gästernas bagage. Alla måltider slutar gälla efter det att man har checkat ut. Ibland om man bara har bokat ett hotellrum utan flyg så kan man vid incheckning bli ombedd att säkra ett belopp för avräkningen vid avresan. Detta belopp dras som regel via ditt kontokort. Notera att på vissa hotell blir du ombedd att vid ankomsten att lämna en deposition som en säkerhet för ev skador på rummet på ca 50-200 euro (kontant eller med kort) som återfås när man checkar ut. 

 

RUM OCH LÄGENHETER

Standarden kan vara enklare än vad vi är vana vid i Sverige samt beroende på vilken kategori man bokat och när hotellet är byggt resp renoverat. Ibland finns inget duschdraperi och avloppet är inte lika effektivt. Avloppsrören har små dimensioner och det förkommer i vissa länder att man måste kasta toalettpapperet i en korg bredvid toaletten. Det kan vara lyhört på hotellen på grund av enklare isolering. Vissa rum och lägenheter har begränsade vädringsmöjligheter, exempelvis kan vädring ibland ske endast genom terrass/balkongdörren.

Rummens/lägenheternas storlek, utformning och inredning kan variera inom samma kategori och påverkar inte priset. Läget kan variera med hänsyn till utsikt, soltillgång och ev. störande omgivningar och berättigar inte till prisavdrag eller kompensation.

I lägenheterna lämpar sig köket/pentryt i regel endast för enklare matlagning och köksutrustningen är begränsad. Räkna inte med att osthyvel, potatisskalare och kaffebryggare finns. Förbrukningsvaror som t ex rengöringsmedel, diskborste, toalettpapper och disktrasa ingår ej i lägenheterna. Om det finns minibar i rummen, kan man inte räkna med att den blir lika kall som i ett kylskåp. 

 

LÄGENHETER

Lägenhetshotell kan ofta sakna vanlig hotellservice och faciliteter. Ibland saknas reception, men där den finns är den ofta bemannad endast några timmar/dag.  En kokvrå är endast avsett för enklare matlagning. Diskmedel, disktrasa och diskhandduk ingår inte i utrustningen och det finns sällan osthyvel, kaffebryggare eller bryggtratt, visp, potatisskalare etc. I en del lägenheter används gasol till matlagning och uppvärmning av varmvatten. Lägenheterna är inte alltid utrustade med separat matplats eller med separata vardagsrumsmöbler. I de fall matplats utlovas kan den finnas på balkongen eller terrassen. Garderobsutrymmet är ofta begränsat. Bäddsoffa är vanligt förekommande. Enrumslägenheter eller studios är ofta små till ytan och består av ett kombinerat sov- och vardagsrum, ibland endast ett normalt hotellrum med kokvrå. Tvårumslägenheter består vanligtvis av ett sovrum med två ordinarie sängar och ett kombinerat sov- och vardagsrum med kokvrå. Trerumslägenheter består ofta av två separata sovrum med två ordinarie sängar i varje sovrum och ett vardagsrum med kokvrå och extrasängar. Rumsstandard, planlösning och inredning kan variera. En del lägenheter är privatägda och kan variera i storlek, inredning och utrustning än andra. 

 

SÄNGAR/EXTRASÄNG/SPJÄLSÄNG

Standard på sängar är som regel inte som i Sverige. Oftast finns inga bäddmadrasser och de finns mjukare och hårdare sängar och inget man i förväg kan veta. Sängarna kan vara kortare än två meter och till dubbelsäng räknas också sängar i storleken 120-160 cm med gemensam madrass och sängkläder för två personer. Det förkommer också att dubbelrummen har två sängar i storleken queensize 140 -160 eller kingsize, 180 cm eller bredare  också de med gemensam madrass och sängkläder. Om fler än två personer delar dessa rum så delar de också på befintliga sängar, som då räknas som ordinarie sängar för fyra personer.

Extrasäng är ingen ordinarie säng och kan vara en uppfällbar extrasäng,  bäddsoffa, våningssäng, bäddfåtölj vilka är av enklare standard och komforten är sämre än i en ordinarie säng.  Den är oftas kortare och smalare än en ordinarie säng samt kan ibland vara väggfast. Det förkommer att man får bädda den själv samt att den gör att rum/lägenhet minskar även utrymmet i rummet och kan upplevas trångt.

Spjälsäng måste förfrågas och finns i ett begränsat antal och kan inte garanteras. Det är ibland inte möjligt att kunna ha extrasängar och spjälsäng i rummet.

Totalt antal sängplatser i ett rum styrs av myndigheters säkerhetsregler.

 

BALKONG/TERRASS/FRANSK BALKONG/ UTSIKT

Det framkommer i hotellbeskrivningen om rummet/lägenheten har balkong eller terrass samt vilken utsikt. Fransk balkong är ingen balkong man kan sitta på utan mer ett vädringsfönster. Balkongen/terrassen är inte alltid anpassad storleksmässigt eller möblerad efter antalet boende i rummet/lägenheten. Om det är möjligt att boka särskild utsikt framgår detta på hemsidan samt ska framgå på biljetten.  De flesta hotell tar ut ett tillägg för rum som vetter mot poolområdet, havet, trädgården etc. Detta innebär inte att du har direkt utsikt över poolen, trädgården eller havet, men att rummet ligger på den sida av hotellet som vetter mot t.ex. trädgården och ibland kan utsikten även vara skymd av träd. Rum mot omgivningarna innebär att rummet kan ligga mot vad som helst i hotellets omgivning t.ex. en annan byggnad eller en parkering. Vissa balkonger har högt täckt räcke som kan skymma utsikten när man sitter ned.

 

INTERNET/Wi-Fi

Många hotell erbjuder internet uppkoppling på olika platser ex endast i receptionen eller allmänna områden eller över hela hotellet. Detta kan vara gratis eller mot kostnad. Bra att tänka på är att uppkopplingen varierar i snabbhet och är inte lika pålitlig som i Sverige varför vi aldrig kan garantera full åtkomst till internet. Kortare avbrott samt avbrott på några timmar är vanligt förekommande och mångar hotell tillåter inte heller att man kopplar upp sig mot VPN eller liknande då deras uppkopplingar är spärrade för denna typ av trafik. Hotellens Wi-Fi är främst för mail, Facebook m.m. och fungerar ofta inte tillräckligt bra för att streama, ladda ner filmer eller om du tänkt att arbeta. Ofta blir Wi-Fi långsammare ju fler som är uppkopplade samtidigt

 

STÄDNING

De flesta hotell tillämpar enklare städning som innebär att man rengör badrum, torkar av bordsytor, tömmer papperskorgar samt bäddar sängarna. Detta sker vanligtvis 2 gånger i veckan men ibland oftare på hotell med högre klassificiering. Lakan och handdukar byts generellt 2 gånger i veckan och då räknas det in att man har rena på ankomstdagen. Det är inte alltid säkert att golven blir torkade varje gång städpersonalen är inne i rummet utan detta kan ske nån gång under veckan. Städningen kan ske både under för- och eftermiddagar och om du sätter upp en skylt eller tillfälligt inte släpper in städpersonalen så kommer dom inte tillbaka förrän nästa städdag. Om du har bokat en långsemester sker städning med byte av lakan och handdukar en gång i veckan. Oberoende av hotellstandard kan handdukar vara små och i begränsat antal. Diskning ingår inte i lägenheter.

 

LÅGSÄSONG/HÖGSÄSONG

Under lågsäsong är de livliga resmålen lugna och under högsäsong kan aktiviteten öka även på de lugna resmålen. Det kan också under högtider och lov vara mer aktivitet även om perioden räknas som lågsäsong. Under högsäsong är det liv och rörelse, restauranger och barer är öppna – allt är igång. Det kan bli trångt på hotell och servicen kan uppfattas som långsam.

Under lågsäsong kan en del restauranger och inrättningar vara stängda. Utflykter kan ställas in p.g.a. dåligt väder eller för få deltagare. I början och slutet på säsongen när hotellen inte har så många gäster, kan vissa aktiviteter och faciliteter som exempelvis restauranger, pooler m.m. ha begränsade öppettider eller vara helt stängda.

Det förkommer också att under lågsäsong när hotellen har låg beläggning att måltiderna består av en fast meny istället för buffé.

 

NYBYGGDA HOTELL

När ett hotell är helt nybyggt och nyöppnat så kan det bl.a. inträffa dröjsmål i leveranser eller tekniska missöden. När hotellet öppnar kan det även förekomma mindre driftstörningar och alla faciliteter kanske inte har kommit helt på plats. Ett helt nybyggt hotell råkar som regel ut för en del "barnsjukdomar". Dessa hotell kan ibland vara rabatterade pga av att allt inte helt flyter på som det är tänkt.

 

AVSTÅND INOM HOTELLET

En del hotell består av flera byggnader vilket då kan innebära att du bor långt från hotellets reception, restaurang, pool etc. Det finns också riktigt stora hotellanläggningar som äger en stor markyta och att det kan vara en bit att gå till stranden trots att det står 0m . Detta pga av att hotellets tomtgräns går precis vid strandkanten

 

INTE SOM HEMMA

Neckermann Nordics resor går till länder som skiljer i kulturer och miljö från vår egen, ibland avsevärt. Det som oftast uppmärksammas som annorlunda är matvanor, hotellstandard, kommunikation, infrastruktur och diverse levnadsvanor. Sängar saknar normalt bäddmadrass. ”Svenska” täcken finns sällan och sängar bäddas vanligen med lakan och ibland även filtar.

 

HÄLSA OCH SÄKERHET

Standard och regelverk varierar från land till land och håller inte alltid samma höga nivå som vi är vana vid i Sverige. Vi kräver att alla våra hotell uppfyller gällande häls-, säkerhets- och brandföreskrifter. Vid ankomsten till hotellet bör du ta reda på brandinstruktioner och nödutgång. Barnsäkerheten är inte av samma standard som i Sverige.

Bakteriefloran är annorlunda än hemma och det är trist att få semestern förstörd av ex magsjuka. Oftas pekas maten ut på hotellen men är oftast inte orsaken. Faciliteter, pooler och mat testas regelbundet och i många fall av externa företag. På större hotell utbildas oftast restaurang- och kökspersonalen regelbundet i hygien.

En vanlig orsak till magsjuka är virus och en ensam person kan smitta en stor mängd andra under resans gång på platser där alla människor rör sig. Oftast behövs provtagning för att veta vilket virus man har men därefter är det mycket svårt att svara på varifrån man fått det. Var alltid  noga med handhygienen.

 

POOL, GYM, TENNISBANA OCH DYLIKT

Poolerna har som regel öppet från morgon till kväll ex 08:00-19:00 dels för säkerheten och dels för poolen rengörs på natten. Ibland kan poolerna vara tömda/stängda för en större rengöring. Tidig vår och sen höst kan det hända att hotell stänger poolen. Barnpoolen kan ibland vara en avgränsad del av huvudpoolen.

Har hotellet en uppvärmd utompool så framgår detta på hotellbeskrivningen. Temperaturen brukar då vara ca 22 grader. Poolernas uppvärmningssystem kan vara med solpanel eller el som oftast inte igång nattetid, varför det kan vara kallare i poolerna under tidiga morgontimmar. Inomhuspooler kan vara uppvärmda endast i vissa perioder, tex vintertid.

På de flesta hotell är det inte tillåtet att ta med sig mat och dryck till poolen pga hygien. Solstolar vid poolområdet är ofta begränsade och motsvarar ofta inte antalet gäster boende på hotellet. Det är inte tillåtet att markera solstolarna. Det kan förekomma olika regler gällande badklädsel som tex förbud mot burkini eller att man inte får vara utan bikiniöverdel.

 

På de hotell där det finns gym kan utbudet vara begränsat och standarden enkel. Hotellets tennis-, boule- och minigolfbanor kan vara avgiftsbelagda och av varierande standard.

 

RÖKFRIA HOTELL

De flesta hotell idag har någon form av rökfri policy. Det kan vara att rökning endast är tillåten på anvisade platser, men vanligast är att du även får röka på balkongen/terrassen. Rökförbud gäller också för e-cigaretter. Det är ofta förbjudet att röka inomhus, både i rummet/lägenheten och i hotellets allmänna faciliteter som receptionen och eventuella restauranger. Det kan även vara förbjudet att röka vid hotellets allmänna faciliteter utomhus, till exempel poolområdet eller strandområde. Vi ber dig att ta hänsyn och följa hotellets regler.

 

VÄRDESAKER OCH PENGAR

På de flesta hotellrum finns kassfack att hyra mot avgift och ev deposition för att lägga in  värdesaker som pengar och pass m.m. Ibland förekommer dessa i receptionen. Vi, samt de flesta försäkringsbolag rekommenderar alltid att du hyr ett kassafack och inte låter dina värdesaker ligga synliga i rummet/ lägenheten. Notera att det är ett direkt avtal mellan gäst och hotellet och Neckermann Nordic har inget ansvar för skada, inbrott eller stöld i kassafack/deponering.

 

VÄRME, VATTEN, LUFTKONDITIONERING, EL

Om hotellet har luftkonditionering och om den är kostnadsfri eller mot avgift anges detta på hemsidan i hotellbeskrivningen. I de fall då det kostar extra betalar man direkt till hotellet. Det finns olika typer av luftkonditionering för rum/lägenhet.

 

Individuell luftkonditionering så styr man själv tiden och antal grader.Vanligtvis fungerar den endast när man är i rummet och stängs av om man har balkongdörren öppen.

Central luftkonditionering så styr hotellet tiden när det är påslagen och hur många timmar den är på beror på vädertemperaturer. Den är även påslagen när du inte är på rummet.

 

Vanligtvis finns en luftkonditionering per hotellrum/lägenhet även rummet/lägenheten består av flera rum. Om det finns fler än en är det vanligt att man måste betala för båda dvs man kan inte välja att använda och betala endast för den ena. Det finns en mängd olika luftkonditioneringssystem med olika kapacitet och bullernivå och de är inte alltid reglerbara. Ifall luftkonditioneringen inte fungerar som den ska, ska detta reklameras direkt till hotellet. Så gott som ingen luftkonditionering är helt ljudlös, vissa aggregat kan även uppfattas som störande.

När det gäller uppvärmning av hotellrummet ex november till mars använder man luftkonditioneringen omvänt. Dvs man höjer värmen istället för att sänker. Ibland saknas uppvärmning på hotellet och i så fall brukar hotellen ordna med extra filtar. En god idé är att ta med en varm pyjamas. Ibland finns det även elektriska element att låna.

Varmvattnet värms ofta upp med hjälp av solfångare på taken. Det kan hända att kall- och varmvattnet sinar tillfälligt under de tider på dagen då många gäster duschar eller på grund av dåligt vattentryck. Vattenransonering och statliga underhåll kan också förekomma och är helt utanför Neckermann Nordics kontroll.

Elnätet kan vid vissa tillfällen vara överbelastat varför strömavbrott kan förekomma. Det finns hotell som har generator vid strömavbrott med dessa är oftast till för att hålla det nödvändigaste igång som kök, reception och belysning. Det är vanligt att luftkonditioneringen ej fungerar när generatorn är igång.

 

UTNYTTJANDE AV HOTELLRUM/LÄGENHET

Om man inte checkar in på hotellet/lägenhetsanläggningen på ankomsten och man inte heller har avtalat om något annat så kommer hotellbokning att bli avbokad. Man kan inte överlåta rummet/lägenheten till någon annan än de som står på biljetten.

 

OSPECIFICERADE RESOR /SISTA MINUTEN

Ibland säljs sk ospecificerade resor eller sista minuten som de också kallas. Dessa kan ha ett lägre pris men är inte alltid säkert och man ska inte se dessa resor som en realisation på ordinarie resor.  För dessa resor gäller att inkvarteringen är ospecificerad och inte kan bekräftas före avresan. På detta pris gäller inga rabatter. Inkvartering kan ske både inom eller utom Neckermann Nordics ordinarie hotellprogram och på alla resmål. Inkvartering anvisas vid ankomst till destinationen på flygplatsen.

Man kan inte ställa samma krav som vid köp av en ordinarie/specificerad resa och inkvarteringen kan bli mycket enkel och ofta på hotell som inte ingår i Neckermann Nordics ordinarie program. Man får privat toalett och dusch och att ett resesällskap på max fyra personer kommer till samma hotell dvs de måste vara i samma bokning. Bokar man separata resor kan man få olika hotell och resmål. Boende sker i ordinarie sängar och i extrasängar om man är fler än 2. Vi kan inte garantera att det finns deponering, luftkonditionering, pool eller andra faciliteter. Det kan förekomma störningar från byggen, trafik, närliggande restauranger, diskotek m.m. Vidare kör inte alltid transferbussen ända fram till hotellet. Reseledare nås via telefonservice. Byte av hotell/lägenhet under vistelsen kan förekomma (ibland mer än en gång och även med kort varsel), och i dessa fall erbjuds en transportmöjlighet och passar inte den tidsmässigt ansvarar man själv transporten.

Måltider och städning ingår normalt inte dock förkommer ibland att man säljer ospecificerat All Inclusive och ska framkomma på biljetten. Dessa hotell är med enkel all inklusive. Om man efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är du skyldig att meddela detta till Neckermann Nordic.

Tänk på att att ospecificerat boende bör enbart väljas om du nöjer dig med enkelt boende på något av resmålets alla enklaste hotell. Den som ställer krav på sitt boende samt vill ha förhandsinformation rekommenderar vi att välja specificerad inkvartering.

Resenärer med rörelsehinder eller speciella behov, liksom resande med barn, bör välja specificerad resa.

Om du önskar byta till ett hotell med bättre standard när du väl är på plats går det att ordna i mån av plats genom att du betalar mellanskillnaden och administrativ avgift samt avbokningskostnad se avsnitt som heter hotellbyte. Vänligen notera att det inte är en garanti att det finns lediga hotell att byta till. Du kan köpa transfer i tillägg till en ospecificerad resa.

Ring oss eller så ringer vi upp dig!
010-337 05 06
Neckermann gör det möjligt!
footer logo
tournate logo