HOTELL INFORMATION
KLASSIFICERINGAR
Det
är varje lands turistmyndighet som delar ut klassificeringar sk antal stjärnor
mellan 1-5 och detta ansöker varje anläggning om och måste uppfylla vissa
kriterier. Stjärnornas främsta uppgift är att berätta vilket utbud hotellet har
samt att hotellet bedöms i sin helhet med ex kvalitet på faciliteter och
utrustning samt allmänt intryck.
Notera
att stjärnor fås efter landets standard varav man inte kan jämföra länder
emellan men att där ex 5 stjärnor är just det landets bästa standard. Men även
inom landet kan det inom samma hotellkategori förkomma skillnader då hotellen
har olika utseenden och övriga faciliteter. Hotellets läge påverkar inte
klassificeringen.
Som
regel avspeglar sig ofta standarden inom samma kategori på priset.
Tänk också på att lägenhetshotell i ex Turkiet har ingen officiell klassificering och i Grekland så skiljer sig standarden mellan lägenhetshotell och hotell inom samma kategori. Boutique hotell har som regel ingen klassificering då dom är små och har mindre antal rum och är nischade som boutique.
Som
riktlinje kan nedan information användas.
***** Förstklasshotell med många faciliteter, bekvämligheter, service och en hög boendestandard
**** Bättre mellanklass med faciliteter
*** Mellanklasshotell, genomsnittlig standard samt vissa faciliteter och viss service
** Enkel standard men funktionellt med få eller inga faciliteter
* Mycket enkel standard och låg komfort
Vi på Neckermann Nordic skriver på hemsidan ut hotellets officiella klassificering och vår ansvarige hotellavdelning tar alltid del av hotellets officiella certfikat innan vi lägger ut informationen.
MÅLTIDER PÅ HOTELLET
De måltider som ingår i resan ska framgå på
biljetten samt står i hotellbeskrivningen. Tänk på att utbudet som uppges nedan
är exempel och ska ses som en generell riktlinje. Storlek och klassificering på
hotell styr också utbudet.
Kontinental frukost/frukost:
Smör, bröd, marmelad, kaffe/te.
Frukostbuffé:
En större frukost med exempelvis flera brödsorter, ost och andra pålägg, ägg,
yoghurt, frukt, grönsaker och olika sorters marmelad (ibland erbjuds
färskpressad juice mm mot tillägg).
Halvpension:
Frukost och middag (kan ibland bytas mot lunch). Middagen kan serveras antingen
i form av buffé eller som fast meny. Vissa hotell växlar mellan buffé och meny
beroende på säsong och antal gäster. Dryck ingår normalt inte i halvpension.
Helpension:
Frukost, lunch och middag. Dryck ingår normalt inte helpension.
All Inclusive:
Inkvartering som innefattar måltider, lokala drycker och diverse snacks på
hotellet. Frukost, lunch och middag serveras oftast i hotellets
bufférestaurang. Vad All Inclusive - konceptet innehåller varierar från hotell
till hotell och land till land. Ibland ingår även ett besök i en A la Carte restaurang kostnadsfritt eller
mot fast serviceavgift på en del bättre hotell.
All Inclusive -standarden är oftast relaterad
till den övriga standarden på hotellet; är det en hög hotellstandard så är även
All Inclusive utbudet mer omfattande och vice versa. Men det förkommer hotell
som är 3-4 stjärniga som kan ha ett enklare All inclusive utbud med endast
frukost samt lunch och middag med 2-3 varmrätter och ett urval av grönsaker,
röror och efterrätt/kakor
Vanligtvis så ingår drinkar på lokal vodka, konjak
och gin samt lokal läsk. På de allra flesta hotellen ingår inte importerade
drycker, cocktails, färskpressad juice eller special kaffe och dylikt i All
Inclusive konceptet. Dryck serveras ofta i plastglas av säkerhetsskäl runt poolen.
Dryck på flaska kostar som regel alltid extra i alla hotellbarer och till
maten.
Bor du på ett lägenhetshotell och har All
Inclusive får du räkna med att kylskåp och kokmöjligheter stängs av för
användning. All Inclusive börjar gälla när man checkar in och slutar när man
checkar ut. All Inclusive gäster tilldelas ett armband vid incheckningen på
hotellet som ska bäras under hela vistelsen. Utan armband har hotellet rätt att
neka intag av mat och dryck. Åldersgräns för alkoholhaltiga drycker är 18 år. I
lågsäsong när hotellen har få gäster kan måltiderna bestå av en fast meny
istället för buffé.
Ultra All Inclusive:
All Inclusive med det lilla extra. Vad som ingår varierar från hotell till
hotell men oftast ingår faciliteter som normalt är mot extra kostnad, vissa
importerade alkoholhaltiga drycker, viss rumsservice och ett större utbud av à
la carte restauranger. Vänligen se information under respektive hotell vad som
exakt ingår på ditt Ultra All Inclusive hotell.
Det är inte alltid möjligt att få light drycker
på hotellen inkluderat i All inclusive utbudet. Gällande special mat se
avsnittet som heter ALLERGIER & SPECIALMAT/FÖRE RESAN
Det förkommer också att under lågsäsong när
hotellen har låg beläggning att måltiderna består av en fast meny istället för
buffé.
Observera att på vissa hotell gäller dresscode
vilket innebär vårdad klädsel vid middagarna som långbyxor för män i
restaurangen. Enligt internationella hotellregler är det inte tillåtet att ta
med egen mat eller dryck upp till hotellrummen och i vissa fall även på
hotellområdet. Det är viktigt att respektera de regler som hotellen har för
allas trivsel.
Om ankomsten eller avresan till/från hotellet
sker tidigt på morgonen, alternativt sent på kvällen, kan du gå miste om en
eller ett par måltider om du har beställt frukost, halv - eller helpension
alternativt All Inclusive. Inga måltider ingår efter det att du har checkat ut
från hotellet.
IN- OCH UTCHECKNING
På ankomstdagen har man oftast inte tillgång till sitt hotellrum före kl.15.00. På avresedagen gäller ofta utcheckning kl.12:00, ibland även så tidigt som kl.10:00, enligt internationella regler. Detta gäller även om avresan från hotellet sker på kvällen/natten eller morgonen därpå. Om du har avresa efter utcheckningstiden kan du i mån av möjlighet på vissa hotell betala för en sk sen utcheckning och behålla rummet längre. Detta är mellan hotellet och resenären och står utanför Neckermann Nordics kontroll. Kontakta hotellet för information samt ev betalning. Många hotell har ett bagagerum (kan vara obevakade) där bagage kan ställas efter utcheckning och ibland finns även duschmöjligheter. Neckermann Nordic och hotellet ansvarar inte för gästernas bagage. Alla måltider slutar gälla efter det att man har checkat ut. Ibland om man bara har bokat ett hotellrum utan flyg så kan man vid incheckning bli ombedd att säkra ett belopp för avräkningen vid avresan. Detta belopp dras som regel via ditt kontokort. Notera att på vissa hotell blir du ombedd att vid ankomsten att lämna en deposition som en säkerhet för ev skador på rummet på ca 50-200 euro (kontant eller med kort) som återfås när man checkar ut.
RUM OCH LÄGENHETER
Standarden kan vara enklare än vad vi är vana vid
i Sverige samt beroende på vilken kategori man bokat och när hotellet är byggt
resp renoverat. Ibland finns inget duschdraperi och avloppet är inte lika
effektivt. Avloppsrören har små dimensioner och det förkommer i vissa länder
att man måste kasta toalettpapperet i en korg bredvid toaletten. Det kan vara
lyhört på hotellen på grund av enklare isolering. Vissa rum och lägenheter har
begränsade vädringsmöjligheter, exempelvis kan vädring ibland ske endast genom
terrass/balkongdörren.
Rummens/lägenheternas storlek, utformning och inredning
kan variera inom samma kategori och påverkar inte priset. Läget kan variera med
hänsyn till utsikt, soltillgång och ev. störande omgivningar och berättigar
inte till prisavdrag eller kompensation.
I lägenheterna lämpar sig köket/pentryt i regel endast för enklare matlagning och köksutrustningen är begränsad. Räkna inte med att osthyvel, potatisskalare och kaffebryggare finns. Förbrukningsvaror som t ex rengöringsmedel, diskborste, toalettpapper och disktrasa ingår ej i lägenheterna. Om det finns minibar i rummen, kan man inte räkna med att den blir lika kall som i ett kylskåp.
LÄGENHETER
Lägenhetshotell kan ofta sakna vanlig hotellservice och faciliteter. Ibland saknas reception, men där den finns är den ofta bemannad endast några timmar/dag. En kokvrå är endast avsett för enklare matlagning. Diskmedel, disktrasa och diskhandduk ingår inte i utrustningen och det finns sällan osthyvel, kaffebryggare eller bryggtratt, visp, potatisskalare etc. I en del lägenheter används gasol till matlagning och uppvärmning av varmvatten. Lägenheterna är inte alltid utrustade med separat matplats eller med separata vardagsrumsmöbler. I de fall matplats utlovas kan den finnas på balkongen eller terrassen. Garderobsutrymmet är ofta begränsat. Bäddsoffa är vanligt förekommande. Enrumslägenheter eller studios är ofta små till ytan och består av ett kombinerat sov- och vardagsrum, ibland endast ett normalt hotellrum med kokvrå. Tvårumslägenheter består vanligtvis av ett sovrum med två ordinarie sängar och ett kombinerat sov- och vardagsrum med kokvrå. Trerumslägenheter består ofta av två separata sovrum med två ordinarie sängar i varje sovrum och ett vardagsrum med kokvrå och extrasängar. Rumsstandard, planlösning och inredning kan variera. En del lägenheter är privatägda och kan variera i storlek, inredning och utrustning än andra.
SÄNGAR/EXTRASÄNG/SPJÄLSÄNG
Standard på sängar är som regel inte som i
Sverige. Oftast finns inga bäddmadrasser och de finns mjukare och hårdare
sängar och inget man i förväg kan veta. Sängarna kan vara kortare än två meter
och till dubbelsäng räknas också sängar i storleken 120-160 cm med gemensam
madrass och sängkläder för två personer. Det förkommer också att dubbelrummen
har två sängar i storleken queensize 140 -160 eller kingsize, 180 cm eller
bredare också de med gemensam madrass
och sängkläder. Om fler än två personer delar dessa rum så delar de också på
befintliga sängar, som då räknas som ordinarie sängar för fyra personer.
Extrasäng är ingen ordinarie säng och kan vara en
uppfällbar extrasäng, bäddsoffa,
våningssäng, bäddfåtölj vilka är av enklare standard och komforten är sämre än
i en ordinarie säng. Den är oftas
kortare och smalare än en ordinarie säng samt kan ibland vara väggfast. Det
förkommer att man får bädda den själv samt att den gör att rum/lägenhet minskar
även utrymmet i rummet och kan upplevas trångt.
Spjälsäng måste förfrågas och finns i ett
begränsat antal och kan inte garanteras. Det är ibland inte möjligt att kunna
ha extrasängar och spjälsäng i rummet.
Totalt antal sängplatser i ett rum styrs av
myndigheters säkerhetsregler.
BALKONG/TERRASS/FRANSK BALKONG/ UTSIKT
Det framkommer i hotellbeskrivningen om
rummet/lägenheten har balkong eller terrass samt vilken utsikt. Fransk balkong
är ingen balkong man kan sitta på utan mer ett vädringsfönster.
Balkongen/terrassen är inte alltid anpassad storleksmässigt eller möblerad
efter antalet boende i rummet/lägenheten. Om det är möjligt att boka särskild
utsikt framgår detta på hemsidan samt ska framgå på biljetten. De flesta hotell tar ut ett tillägg för rum
som vetter mot poolområdet, havet, trädgården etc. Detta innebär inte att du
har direkt utsikt över poolen, trädgården eller havet, men att rummet ligger på
den sida av hotellet som vetter mot t.ex. trädgården och ibland kan utsikten
även vara skymd av träd. Rum mot omgivningarna innebär att rummet kan ligga mot
vad som helst i hotellets omgivning t.ex. en annan byggnad eller en parkering.
Vissa balkonger har högt täckt räcke som kan skymma utsikten när man sitter
ned.
INTERNET/Wi-Fi
Många hotell erbjuder internet uppkoppling på
olika platser ex endast i receptionen eller allmänna områden eller över hela
hotellet. Detta kan vara gratis eller mot kostnad. Bra att tänka på är att
uppkopplingen varierar i snabbhet och är inte lika pålitlig som i Sverige
varför vi aldrig kan garantera full åtkomst till internet. Kortare avbrott samt
avbrott på några timmar är vanligt förekommande och mångar hotell tillåter inte
heller att man kopplar upp sig mot VPN eller liknande då deras uppkopplingar är
spärrade för denna typ av trafik. Hotellens Wi-Fi är främst för mail, Facebook
m.m. och fungerar ofta inte tillräckligt bra för att streama, ladda ner filmer
eller om du tänkt att arbeta. Ofta blir Wi-Fi långsammare ju fler som är
uppkopplade samtidigt
STÄDNING
De flesta hotell tillämpar enklare städning som
innebär att man rengör badrum, torkar av bordsytor, tömmer papperskorgar samt
bäddar sängarna. Detta sker vanligtvis 2 gånger i veckan men ibland oftare på
hotell med högre klassificiering. Lakan och handdukar byts generellt 2 gånger i
veckan och då räknas det in att man har rena på ankomstdagen. Det är inte
alltid säkert att golven blir torkade varje gång städpersonalen är inne i
rummet utan detta kan ske nån gång under veckan. Städningen kan ske både under
för- och eftermiddagar och om du sätter upp en skylt eller tillfälligt inte
släpper in städpersonalen så kommer dom inte tillbaka förrän nästa städdag. Om
du har bokat en långsemester sker städning med byte av lakan och handdukar en
gång i veckan. Oberoende av hotellstandard kan handdukar vara små och i
begränsat antal. Diskning ingår inte i lägenheter.
LÅGSÄSONG/HÖGSÄSONG
Under lågsäsong är de livliga resmålen lugna och
under högsäsong kan aktiviteten öka även på de lugna resmålen. Det kan också
under högtider och lov vara mer aktivitet även om perioden räknas som lågsäsong.
Under högsäsong är det liv och rörelse, restauranger och barer är öppna – allt
är igång. Det kan bli trångt på hotell och servicen kan uppfattas som långsam.
Under lågsäsong kan en del restauranger och
inrättningar vara stängda. Utflykter kan ställas in p.g.a. dåligt väder eller
för få deltagare. I början och slutet på säsongen när hotellen inte har så
många gäster, kan vissa aktiviteter och faciliteter som exempelvis
restauranger, pooler m.m. ha begränsade öppettider eller vara helt stängda.
Det förkommer också att under lågsäsong när
hotellen har låg beläggning att måltiderna består av en fast meny istället för
buffé.
NYBYGGDA HOTELL
När ett hotell är helt nybyggt och nyöppnat så
kan det bl.a. inträffa dröjsmål i leveranser eller tekniska missöden. När
hotellet öppnar kan det även förekomma mindre driftstörningar och alla
faciliteter kanske inte har kommit helt på plats. Ett helt nybyggt hotell råkar
som regel ut för en del "barnsjukdomar". Dessa hotell kan ibland vara
rabatterade pga av att allt inte helt flyter på som det är tänkt.
AVSTÅND INOM HOTELLET
En del hotell består av flera byggnader vilket då
kan innebära att du bor långt från hotellets reception, restaurang, pool etc.
Det finns också riktigt stora hotellanläggningar som äger en stor markyta och
att det kan vara en bit att gå till stranden trots att det står 0m . Detta pga
av att hotellets tomtgräns går precis vid strandkanten
INTE SOM HEMMA
Neckermann Nordics resor går till länder som
skiljer i kulturer och miljö från vår egen, ibland avsevärt. Det som oftast
uppmärksammas som annorlunda är matvanor, hotellstandard, kommunikation,
infrastruktur och diverse levnadsvanor. Sängar saknar normalt bäddmadrass.
”Svenska” täcken finns sällan och sängar bäddas vanligen med lakan och ibland även
filtar.
HÄLSA OCH SÄKERHET
Standard och regelverk varierar från land till
land och håller inte alltid samma höga nivå som vi är vana vid i Sverige. Vi
kräver att alla våra hotell uppfyller gällande häls-, säkerhets- och
brandföreskrifter. Vid ankomsten till hotellet bör du ta reda på
brandinstruktioner och nödutgång. Barnsäkerheten är inte av samma standard som
i Sverige.
Bakteriefloran är annorlunda än hemma och det är
trist att få semestern förstörd av ex magsjuka. Oftas pekas maten ut på
hotellen men är oftast inte orsaken. Faciliteter, pooler och mat testas
regelbundet och i många fall av externa företag. På större hotell utbildas
oftast restaurang- och kökspersonalen regelbundet i hygien.
En vanlig orsak till magsjuka är virus och en
ensam person kan smitta en stor mängd andra under resans gång på platser där
alla människor rör sig. Oftast behövs provtagning för att veta vilket virus man
har men därefter är det mycket svårt att svara på varifrån man fått det. Var
alltid noga med handhygienen.
POOL, GYM, TENNISBANA OCH DYLIKT
Poolerna har som regel öppet från morgon till
kväll ex 08:00-19:00 dels för säkerheten och dels för poolen rengörs på natten.
Ibland kan poolerna vara tömda/stängda för en större rengöring. Tidig vår och
sen höst kan det hända att hotell stänger poolen. Barnpoolen kan ibland vara en
avgränsad del av huvudpoolen.
Har hotellet en uppvärmd utompool så framgår
detta på hotellbeskrivningen. Temperaturen brukar då vara ca 22 grader.
Poolernas uppvärmningssystem kan vara med solpanel eller el som oftast inte
igång nattetid, varför det kan vara kallare i poolerna under tidiga
morgontimmar. Inomhuspooler kan vara uppvärmda endast i vissa perioder, tex
vintertid.
På de flesta hotell är det inte tillåtet att ta
med sig mat och dryck till poolen pga hygien. Solstolar vid poolområdet är ofta
begränsade och motsvarar ofta inte antalet gäster boende på hotellet. Det är
inte tillåtet att markera solstolarna. Det kan förekomma olika regler gällande
badklädsel som tex förbud mot burkini eller att man inte får vara utan
bikiniöverdel.
På de hotell där det finns gym kan utbudet vara
begränsat och standarden enkel. Hotellets tennis-, boule- och minigolfbanor kan
vara avgiftsbelagda och av varierande standard.
RÖKFRIA HOTELL
De flesta hotell idag har någon form av rökfri
policy. Det kan vara att rökning endast är tillåten på anvisade platser, men
vanligast är att du även får röka på balkongen/terrassen. Rökförbud gäller
också för e-cigaretter. Det är ofta förbjudet att röka inomhus, både i
rummet/lägenheten och i hotellets allmänna faciliteter som receptionen och
eventuella restauranger. Det kan även vara förbjudet att röka vid hotellets
allmänna faciliteter utomhus, till exempel poolområdet eller strandområde. Vi
ber dig att ta hänsyn och följa hotellets regler.
VÄRDESAKER OCH PENGAR
På de flesta hotellrum finns kassfack att hyra
mot avgift och ev deposition för att lägga in
värdesaker som pengar och pass m.m. Ibland förekommer dessa i
receptionen. Vi, samt de flesta försäkringsbolag rekommenderar alltid att du
hyr ett kassafack och inte låter dina värdesaker ligga synliga i rummet/
lägenheten. Notera att det är ett direkt avtal mellan gäst och hotellet och
Neckermann Nordic har inget ansvar för skada, inbrott eller stöld i
kassafack/deponering.
VÄRME, VATTEN, LUFTKONDITIONERING, EL
Om hotellet har luftkonditionering och om den är
kostnadsfri eller mot avgift anges detta på hemsidan i hotellbeskrivningen. I
de fall då det kostar extra betalar man direkt till hotellet. Det finns olika
typer av luftkonditionering för rum/lägenhet.
Individuell luftkonditionering så styr man själv
tiden och antal grader.Vanligtvis fungerar den endast när man är i rummet och
stängs av om man har balkongdörren öppen.
Central luftkonditionering så styr hotellet tiden
när det är påslagen och hur många timmar den är på beror på vädertemperaturer.
Den är även påslagen när du inte är på rummet.
Vanligtvis finns en luftkonditionering per hotellrum/lägenhet
även rummet/lägenheten består av flera rum. Om det finns fler än en är det
vanligt att man måste betala för båda dvs man kan inte välja att använda och
betala endast för den ena. Det finns en mängd olika luftkonditioneringssystem
med olika kapacitet och bullernivå och de är inte alltid reglerbara. Ifall
luftkonditioneringen inte fungerar som den ska, ska detta reklameras direkt
till hotellet. Så gott som ingen luftkonditionering är helt ljudlös, vissa
aggregat kan även uppfattas som störande.
När det gäller uppvärmning av hotellrummet ex
november till mars använder man luftkonditioneringen omvänt. Dvs man höjer
värmen istället för att sänker. Ibland saknas uppvärmning på hotellet och i så
fall brukar hotellen ordna med extra filtar. En god idé är att ta med en varm
pyjamas. Ibland finns det även elektriska element att låna.
Varmvattnet värms ofta upp med hjälp av
solfångare på taken. Det kan hända att kall- och varmvattnet sinar tillfälligt
under de tider på dagen då många gäster duschar eller på grund av dåligt
vattentryck. Vattenransonering och statliga underhåll kan också förekomma och
är helt utanför Neckermann Nordics kontroll.
Elnätet kan vid vissa tillfällen vara
överbelastat varför strömavbrott kan förekomma. Det finns hotell som har
generator vid strömavbrott med dessa är oftast till för att hålla det
nödvändigaste igång som kök, reception och belysning. Det är vanligt att
luftkonditioneringen ej fungerar när generatorn är igång.
UTNYTTJANDE AV HOTELLRUM/LÄGENHET
Om man inte checkar in på
hotellet/lägenhetsanläggningen på ankomsten och man inte heller har avtalat om
något annat så kommer hotellbokning att bli avbokad. Man kan inte överlåta
rummet/lägenheten till någon annan än de som står på biljetten.
OSPECIFICERADE RESOR /SISTA MINUTEN
Ibland säljs sk ospecificerade resor eller sista
minuten som de också kallas. Dessa kan ha ett lägre pris men är inte alltid
säkert och man ska inte se dessa resor som en realisation på ordinarie
resor. För dessa resor gäller att
inkvarteringen är ospecificerad och inte kan bekräftas före avresan. På detta
pris gäller inga rabatter. Inkvartering kan ske både inom eller utom Neckermann Nordics
ordinarie hotellprogram och på alla resmål. Inkvartering anvisas vid ankomst
till destinationen på flygplatsen.
Man kan inte ställa samma krav som vid köp av en
ordinarie/specificerad resa och inkvarteringen kan bli mycket enkel och ofta på
hotell som inte ingår i Neckermann Nordics ordinarie program. Man får privat
toalett och dusch och att ett resesällskap på max fyra personer kommer till
samma hotell dvs de måste vara i samma bokning. Bokar man separata resor kan
man få olika hotell och resmål. Boende sker i ordinarie sängar och i
extrasängar om man är fler än 2. Vi kan inte garantera att det finns
deponering, luftkonditionering, pool eller andra faciliteter. Det kan förekomma
störningar från byggen, trafik, närliggande restauranger, diskotek m.m. Vidare
kör inte alltid transferbussen ända fram till hotellet. Reseledare nås via
telefonservice. Byte av hotell/lägenhet under vistelsen kan förekomma (ibland
mer än en gång och även med kort varsel), och i dessa fall erbjuds en
transportmöjlighet och passar inte den tidsmässigt ansvarar man själv
transporten.
Måltider och städning ingår normalt inte dock
förkommer ibland att man säljer ospecificerat All Inclusive och ska framkomma
på biljetten. Dessa hotell är med enkel all inklusive. Om man efter det att
resan påbörjats avviker från arrangemanget är du skyldig att meddela detta till
Neckermann Nordic.
Tänk på att att ospecificerat boende bör enbart
väljas om du nöjer dig med enkelt boende på något av resmålets alla enklaste
hotell. Den som ställer krav på sitt boende samt vill ha förhandsinformation
rekommenderar vi att välja specificerad inkvartering.
Resenärer med rörelsehinder eller speciella
behov, liksom resande med barn, bör välja specificerad resa.
Om du önskar byta till ett hotell med bättre standard när du väl är på plats går det att ordna i mån av plats genom att du betalar mellanskillnaden och administrativ avgift samt avbokningskostnad se avsnitt som heter hotellbyte. Vänligen notera att det inte är en garanti att det finns lediga hotell att byta till. Du kan köpa transfer i tillägg till en ospecificerad resa.