FÖRE AVRESA
ANSLUTNINGSTRANSPORTER
OCH HOTELL
Om
du bokar anslutande
transporter och hotellövernattningar i samband med ut-och hemresan bör du välja
ombokningsbara biljetter och hotell för ev undvika om-/avbokningskostnader.
Flygförseningar, inställda flyg eller oförutsedda tidtabellsförändringar sker
ofta med kort varsel. Du bör alltid ha minst 4 timmar mellan anslutningen och
charterresan. Glöm inte att ta med i beräkningen att det transportsätt du
väljer kan råka ut för oförutsedda händelser.
Neckermann Nordic kan inte ta något ansvar om anslutande transporter och hotell
missas pga att flyget på ut- eller hemresa har sen ankomst till flygplatsen.
AVBESTÄLLNINGSSKYDD
OCH ÄNDRINGARDet är alltid resevilkoren som gäller rörande avbokningar och ändringar. Om
du vill ha ett extra skydd som tillåter ex ombokning eller avbokning vid
exempelvis sjukdom måste du ombesörja detta själv via en privat försäkring.
Vi rekommenderar alltid våra resenärer att teckna eget avbeställningsskydd och
reseförsäkring.
AVBOKNING
Blir
man förhindrad att genomföra resan måste man omedelbart avboka resan hos oss. Detta
gäller om en person eller hela sällskapet har fått förhinder. Har man inte avbeställt
resan före resan påbörjats har man ingen möjlighet att få någon återbetalning. Återbetalning
sker dock i enhet med resevillkoren eller ev regler för avbeställningsskydd om
man köpt detta via Neckermann Nordic. Resan räknas som påbörjad när man har
checkat in på flygplatsen eller senast när check-in stänger. Avboka genom att
kontakta vårt callcenter via telefon eller mail, se information om kontakta
oss.
BETALNING
AV RESA MED CHARTERFLYG
En handpenning på 1400 SEK per person skall vara Neckermann Nordic tillhanda direkt
efter bokningstillfället. Slutbetalningen ska vara Neckermann Nordic tillhanda
senast 30 dagar före avresan om inget annat särskilt angivits. I de fall avresan
för bokad resa är inom 30 dagar skall hela resans pris betalas vid
bokningstillfället. Betalning skall vid anmodan kunna styrkas.
Då avtalet är bindande när handpenningen är betald eller hela slutsumman vid
köp kort före avresa är det viktigt att samtliga resenärer kontrollerar att
alla uppgifter i bokningen är korrekta innan betalning. Har inte betalningen
skett enligt ovan nämnda villkor har Neckermann Nordic rätt att betrakta
avtalet som annullerat och tillgodoräkna sig en avbokningskostnad enligt
resevillkoren.
BETALNING
AV RESA MED REGULJÄRFLYG
Observera att en paketresa med reguljärflyg har andra betalningsvillkor än en
resa med charterflyg. Priser och villkor som sätts dynamiskt kan variera från
avgång till avgång. Betalningsdatum och storlek på anmälningsavgiften resp
slutbetalning återspeglar de förbetalningar som Neckerman Nordic gör till
leverantör av t.ex. reguljärflyg och hotell. Det är det aktuella flygbolagets
betalningsvillkor som gäller.
Vanligtvis betalas hela flygbiljetten direkt
vid bokningstillfället ibland även delar av eller hela hotellet beroende på typ av hotell och
restidspunkt. Avtalet är bindande när huvudbokaren har godkänt köpet, villkoren
och en anmälningsavgift eller delar eller hela resans pris är inbetalt korrekt.
Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av
avtalet.
BOKNINGSBEKRÄFTELSE
/ BILJETT
När du bokat din resa erhåller du en bokningsbekräftelse/biljett via e-post. Du
måste kontrollera allt som står på din bokning gällande detaljer om din resa
samt adress och namnuppgifter. Det är mycket viktigt att ditt namn på
flygbiljetten är korrekt stavat samt överensstämmer med ditt pass. Vid
eventuella felaktigheter, vänligen kontakta Neckermann Nordic omgående så
vi har möjlighet att korrigera det som inte stämmer. Namnändring kan ske endast ske om flygbolaget
tillåter detta. Att korrigera en felstavning och namnbyte kostar en
extra avgift.
Mer än 3 bokstäver
på resa med charterflyg kostar 500 SEK.
Byte av resenär på biljetten kan göras mot en avgift av 500 SEK fram till 7
dagar före avresa. Namnändringar mindre än 7 dagar före avresa kostar 1000 SEK.
Notera dock att är det samma dag som avresa kan vi inte garantera att
namnändringen går att genomföra.
Namnändring på resor med reguljärflyg kan ske endast ske om flygbolaget tillåter detta.
Ändring av 1-2 bokstäver kan i vissa fall vara möjligt men ibland tillåts inga
ändringar av bokstäver. Skulle det vara möjligt med korrigering av
stavning/ändring av bokstäver sker detta enligt flygbolagets eller annan
leverantörs gällande regler och deras avgifter plus att Neckermann Nordic tar
ut en ändringsavgift på min. 500-1000 SEK per person beroende på hur nära
avresa det är.
Vi reserverar oss även för att ett namnbyte alltid styrs av respektive
flygbolags regler och kostnader och därför kan avvika från från ovanstående och
är utanför Neckermann Nordics kontroll.
Neckermann Nordic
har inget ansvar för problem som kan uppstå, exempelvis vid check in, om de
uppgifter som står på biljetten inte stämmer. Bokningsbekräftelse/biljetten ska
kunna visas upp vid incheckning på flygplatsen både på ut- och hemresa.
Mejladressen och mobiltelefonnumret som är uppgiven i bokningen måste vara den
som man alltid är tillgänglig på. Viktig information om resan och eventuella
ändringar kan komma nära inpå avresan oftast via mail och ibland via SMS. Glöm
inte att uppdatera oss om du byter mejladress eller telefonnummer samt ha
mobilen påslagen och vara tillgänglig på mail under resan.
FOTOGRAFIER/BILDER
PÅ HEMSIDAN
Det finns ingen möjlighet att kunna visa alla rum och faciliteter och dess
olika vyer som finns på hotellet. Därför ska man se interiörbilderna samt
exteriörbilderna som visas som exempel. Rum och lägenheter kan skilja sig åt
inom hotellet och bilderna är ofta tagna med vidvinkelobjektiv vilket kan leda
till att hotell, pooler och rum ser större ut än de är i verkligheten. Bilderna
tas också i bra väder och visar hotellet från sin bästa sida. Läs därför alltid
vår beskrivning av hela hotellet och rummet för att få en mer heltäckande
uppfattning.
FÖRSÄKRING
När man befinner sig på resande fot kan oförutsedda händelser ske och det är
därför viktigt att se över sitt försäkringsskydd innan du påbörjar resan.
Kontrollera noga vilken typ av privat försäkring du har och vilket reseskydd
som ingår. Glöm inte att uppge för ditt försäkringsbolag till vilket land du
ska resa för att säkerhetställa att reseskyddet gäller utanför Norden. Vi
samarbetar oftast med privata läkare/vårdinrättningar på resmålet. Observera
att EU:s sjukvårdskort endast gäller vård som är ansluten till det allmänna
sjukvårdssystemet i det land där du vistas och inom EU och en privat
tilläggsförsäkring kan vara nödvändig för längre vård och hemtransport osv. Försäkringskassans
blå EU-kort gäller ej för resmål utanför EU.
HUSDJUR
Husdjur är ej tillåtna på våra resor med charterflyg. På paketresor med
reguljärflyg kan husdjur förekomma.
MÅLSMANSINTYG
FÖR UNGDOMAR & BARN
När man reser utan sin vårdnadshavares sällskap på charterflyg och är under 18
år så ska ett sk målsmansintyg fyllas i där vårdnadshavaren/na godkänner
reseavtalet. Intyget ska vara Neckermann Nordic tillhanda innan betalning av
anmälningsavgift resp hela slutbetalningen beroende på hur nära avresa det är.
Har vi ej mottagit intyget så avbokas resan. Den minderårige ska vid
bokningstillfället informera om att denne är minderårig. Intyget finns att hämta
på vår hemsida. Barn under 16 år får inte resa utan vuxet sällskap.
PASS
OCH VISUM
På
neckermann-nordic.se finns pass- och visum information under egen sida.
Det
är alltid resenärens egna ansvar att ha korrekt pass och visum. Neckermann
Nordic ansvarar inte för följderna om resenär inte kan uppvisa giltiga
dokument som pass och visum vid varken incheckning eller inresa i landet. Se resevilkoren.
Råder
det tvivel på pass eller visumet ska alltid ambassad kontaktas för information
om vad som gäller. Reglerna gäller för
turistresa för innehavare av svenskt pass. Andra regler kan gälla för
innehavare av pass från andra länder, längre resor samt vid affärsresor.
För mer detaljerad information, vänligen kontakta respektive ambassad.
PRISUPPGIFTER
Liksom andra arrangörer har Neckermann Nordic ständiga uppdateringar på
priserna och det betyder att priserna kan gå och upp eller ner. Priserna
varierar beroende på tillgång och efterfrågan. Aktuellt pris meddelas vid
bokningstillfället. Vid en ev prissänkning betalas ej någon mellanskillnad
tillbaka.
PROGRAMÄNDRINGAR
Det kan innan avresa och ända fram till avresedagen ske förändringar i det
beställda researrangemanget. Det kan exempelvis vara förseningar eller
ändringar i flygprogrammet, störande byggnationer i och utanför hotellområdet,
delar i hotellrummet som gått sönder och rummet därför inte längre finns
tillgängligt eller liknande. Så snart detta kommer till Neckermann Nordics
kännedom och om dessa ändringar innebär väsentliga förändringar i arrangemanget
meddelar vi huvudbokaren skriftligen eller per telefon. Om ändringen har
avgörande betydelse för arrangemangets genomförande erbjuder vi en annan resa
om vi kan eller återbetalar hela, eller delar av resans pris. Utfärder, teater,
fotboll och liknande evenemang kan ändras av orsaker utanför vår kontroll.
Sådana ändringar kan ske med mycket kort varsel och utgör inte alltid grund för
återbetalning. Det är därför viktigt att du uppger korrekta kontaktuppgifter
vid bokningstillfället så Neckermann Nordic kan meddela eventuella ändringar.
RESEHANDLINGAR
Resehandlingar är ett annat ord för biljetten och de ev tilläggshandlingar som
hör till biljetten.
RESEVILLKOR
När du köper en resa godkänner du resevillkoren antingen vid bokningstillfället
eller vid första del- eller helbetalningen om du bokar över telefonen. Du är skyldig att läsa Resevillkoren.
Dessa ingår som en del i avtalet och reglerar båda parters ansvar, rättigheter
och skyldigheter. I avtalet ingår också att ta
del av allt under Viktigt om resan
som finns på hemsidan. Du är också skyldig att ta del av aktuell information
rörande researrangemanget inklusive hotellbeskrivningen, resmålsinformation och
din bokningsbekräftelse.
RESLÄNGD
Reslängden räknas från och med avresedag till och med hemresedag. Det är
datumen som styr reslängden. Därför kan man ha avresa på exempelvis kvällen
eller natten och hemresa på morgonen. Reslängden är inte baserad på hela dagar.
RÖRELSE-OCH
FUNKTIONSHINDER OCH SÄRSKILDA BEHOV
Generell information: Har man
särskilda behov på resan så måste man kontakta oss vid bokningstillfället och
uppge dessa behov. Det finns internationella regler gällande hur många rörelse-
och funktionshindrade som kan resa med samma flyg. Detta gäller även om du
klarar dig helt/delvis själv vid ombord- och avstigning av flyg och bussar samt
om du har egen ledsagare med dig. Till funktionshindrade räknas även döva,
blinda, psykiskt funktionshindrade, ålderdom eller annan sjukdom som gör att
man kan ha problem med att ta sig på och av flyget/bussen. Om man inte kan ta
sig till en nödutgång snabbt och utan hjälp räknas man som funktionshindrad.
Mediciner: Alla typer av
läkemedel ska vara i originalförpackning och om läkemedlet är receptbelagt ska
ett läkarintyg på engelska medtagas under hela resan och det ska styrka att du
har rätt till läkemedlet. Livsviktiga mediciner måste placeras i handbagaget.
Om du har diabetes och måste ta insulinpump, insulinpenna och
blodsockermätare ombord på flyget måste du ha även här ha läkarintyg på
engelska.
Medicinsk utrustning: Om man behöver ta med sig
medicinsk utrustning måste vi godkänna denna innan avresan och det är därför
viktigt att man informerar oss om vilken utrustning det gäller redan vid bokningstillfället. Det
kan ex röra sig om syrgas, snarkmaskin mm. Vanliga avbokningsregler gäller om
man får avslag på sin utrustning varför bokning via vårt callcenter är att
rekommendera.
Rullstol eller rullator: Vi måste få besked vid
bokningstillfället om du vill ta med rullstol på flyget. Din egen rullstol eller rullator måste vara
ihopfällbar och checkas in som specialbagage. Du kan sedan låna en rullstol på
flygplatsen. På vissa flygplatser är det möjligt att använda sin egen rullstol
ända fram till gaten, kontakta din flygplats om frågor gällande detta.
Eldriven rullstol: På grund av säkerheten, vikten och det
begränsade lastutrymmet ombord, kan vi bara ta med ett begränsat antal
elrullstolar per flygning. Om du vill ta med dig en elrullstol måste du
informera oss vid bokningstillfället om typ, vikt och storlek. Rullstolen ska
vara utrustad med ett torrcells- eller gelébatteri. Batteriet och eventuell
laddare ska vara frånkopplat under resan.
Följande typer av assistans kan bokas utifrån
behov:
Passagerare som
kan gå korta sträckor
Passagerare som
inte kan gå i trappor
Passagerare som
inte kan gå
Assistans på flygplatsen: Detta kan man beställa genom Neckermann
Nordic men observera att det är respektive lands luftfartsverk som
tillhandahåller servicen. Den resande måste vara kapabel till att ta vara på
sig själv och sitt bagage eller resa tillsammans med någon som ger nödvändig
assistans under resan och vid eventuell nödsituation. Vanligen måste man ta sig
in på flygplatsen och säga till vid anvisad plats för att få assistansen. Det
är mindre vanligt att man kan få assistans utanför flygplatser vid ex taxi och
bussar.
I de fall man
bokar en ”sista minuten-resa”, så kan assistans och medtagande av rullstol bokas
senast 48 timmar innan avresa men kan inte alltid garanteras. Kontakta alltid
vårt callcenter när du bokar kort innan avresa. Notera att vi dock avråder personer med rörelsehinder att boka
ospecificerade resor.
Sittplats på flyget: internationella säkerhetsregler avgör
vilken plats den rörelsehindrade får ombord. Det är inte tillåtet att sitta vid
nödutgångar. Om eventuellt funktionshinder kräver att man sitter nära sitt
resesällskap måste du alltid kontakta oss eller flygbolaget i god tid innan avresan.
Transfer: Vanliga ihopfällbara manuella
rullstolar kan fraktas med på våra transferbussar. Dock går det inte i förväg att
veta om det är är en stor, mellan eller en minibuss. Man bör därför vara
förberedd att det kan någon av dessa. Vår personal har p.g.a. skaderisken inte tillåtelse att lyfta, bära eller hjälpa
funktionshindrade ombord på våra bussar. Alla passagerare måste därför själva
eller med hjälp av resesällskap kunna ta sig in och ut ur transferbussen
oavsett storlek på bussen.
Specialtransfer: Man kan boka
en specialtransfer t.ex. en handikappanpassad transport eller bara mer plats
för ex elektrisk rullstol och annan utrustning. Det är viktigt att vi får
tillgång till alla detaljer för att kunna anpassa rätt fordon. Specialtransfer
har en högre kostnad och priset fås när förfrågan gått ner till resmålet.
Observera att det inte finns garanti att specialtransfer kan erbjudas vid alla
tillfällen. Även här måste passageraren själv eller med hjälp av resesällskap
kunna ta sig in och ut ur fordonet.
Hotell: De flesta hotell i utlandet är inte anpassade
för personer med rörelsehinder. Många hotell har anpassade rum för personer med
funktionshinder, men hotellområdet eller omgivningarna runt hotellet kan vara
svåråtkomligt. Det kan t.ex. förekomma trappor och nivåskillnader i och utanför
hotellet, hissen kan vara smal, och ingen garanti att personer med
rörelsehinder kan ta sig till/ta del av hotellens alla faciliteter. I rummen
kan det förekomma att badrummet kan vara svårt/omöjligt att nå i rullstol eller
så finns det en hög tröskel ut till balkongen. Vidare kan det vara så att
platskrävande utrustning som rullstolar gör rummen trånga eller inte får plats
i rummen.
Notera att hotellrum/lägenheter som anges som
anpassade för rörelsehindrade uppfyller inte alltid motsvarande Skandinaviska
krav. Det är därför viktigt att man specificerar sina behov innan man bokar sin
resa så att vi kan hjälpa till med att boendealternativ som fungerar samt
kontakta hotellet för detaljer.
Tänk på att alla
handikappanpassade rum är endast på förfrågan och kan inte bokas i systemet.
SPECIALMAT
& ALLERGIER
Om du behöver specialkost kan du kontakta oss vid bokningstillfället och få mer
information hur det fungerar i utlandet. Generellt är kunskapen om allergier
mindre i utlandet än hemma och detta kan medföra att man inte riktigt förstår
innebörden av hur allvarligt det kan vara om man får i sig något man inte tål.
Om du har svåra allergier som exempelvis mot ägg eller nötter så bör du upplysa
om detta vid bokningstillfället, men vi kan inte kan inte garantera nötfria
flygningar och nötter kan förekomma i maten och tas ombord av andra
passagerare. Om du har luftburen nötallergi måste du säga till vid
incheckningen och även ombord till kabinpersonalen. Om möjligheten finns
informerar kabinpersonalen de övriga passagerare och ber dem att visa hänsyn
och inte öppna eventuellt medhavda nötprodukter under flygningen. Medicin mot
nötallergi måste tas med ombord i kabinen. Observera att flygbolagen aldrig kan
garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.
Glutenfri, laktosfrikost samt vegankost är ofta svårt att finna och därför kan
man inte räkna med att få detta utomlands. Inga av våra hotell tillhandahåller
specialkost. Personer som har svåra
allergier eller kräver specialkost måste vara extra försiktiga på hotell och
restauranger när man beställer mat och att även ifrågasätta tillagningsmetod.
Det finns idag sk allergikort man kan ta med sig på det språket man behöver.
SPÄDBARN/BARN
UNDER 2 ÅR
Spädbarn som inte fyllt två år under hela resan har vanligtvis kraftigt
rabatterade priser på både charterflyg och reguljärflyg samt hotellen. Exakt
pris fås vid bokningstillfället. Spädbarn har ingen rätt till egen stol på planet, eget säte i
transferbussen eller egen säng på hotellet. De måste sitta i knät på en vuxen
under flygresan och i transferbussen. Säkerhetsregler tillåter bara ett barn
under två år per vuxen. Baggageregler för spädbarn kan skilja sig åt på olika
de flygbolagen och står specifierat under flygbolag under hemsidan.
Spädbarn som är yngre än 7 dagar gamla ska ha läkarintyg ”Fit to fly with air
carriage” samt godkännande av flygbolaget.
Spjälsäng finns
ibland att låna på de flesta hotell. Detta kan man lämna önskemål om innan
avresan, det går att ringa eller maila oss så noterar vi önskemålet i bokningen
och vidarebefordrar till hotellet. Spjälsängarna är oftast inte av samma
standard och uppfyller inte samma säkerhetskrav som i Sverige. Vi kan inte
garantera att spjälsängar finns då antalet är begränsat.
TRYCKFEL
Neckermann Nordic reserverar sig mot eventuella tryckfel och korrekturfel på
vår hemsida samt på eventuella trycksaker och digitala utskick.
UD:S
RESEREKOMMENDATIONER
Neckermann Nordic följer alltid Utrikesdepartementets reserekommendationer. Läs
mer på: https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/
Neckermann Nordic arrangerar inte resor till länder eller områden som
Utrikesdepartementet avråder från att resa till. Skulle det komma en avrådan
till ett land som Neckermann Nordic har resor till så ställs resorna in och
alla resenärer som är inbokade kommer kontaktas.
VACCINATION
Ta kontakt med din läkare eller vårdcentral för närmare information. Det är den
resandes ansvar att ombesörja nödvändiga vaccinationer i förbindelse med resan.
ÅLDERSGRÄNSER
FÖR BARN OCH UNGDOM
Spädbarn - 0 år t o m 1 år.
Barn - 2 år t o m 11 år.
Ungdom - 12 år t o m 17 år.
Åldern gäller vid ut och hemresa dvs man kan inte fylla år under resan.
Barn/Ungdomar under 18 år som reser utan målsman på charterflyg måste har ett
målsmansintyg.
Barn och ungdomar
som är under 18 år kan inte resa ensamma på resor med reguljärflyg.
ÖNSKEMÅL
Vi tar gärna emot önskemål och vidarebefodrar till hotellet. Det kan vara
exempelvis rörande rumsplaceringen att bo i rum bredvid varandra, på viss våning, specifikt
rum, läge eller liknande.
Hotellen försöker att tillgodose önskemål, men kan inte garantera att de
uppfylls. Det går inte att ha önskemål på ospecificerade resor eller
specialresor.
Ej uppfyllda önskemål berättigar inte till ersättning från varken Neckermann
Nordic eller hotellen.
Notera att vi ej tar
emot önskemål gällande särskilda platser ombord på planet. På vissa flygbolag
finns det möjlighet att förboka sådan mot en extra kostnad. Läkarintyg ger inte
garanti för speciell plats ombord. Rörelsehindrade personer, gravida samt barn
under 12 år får inte sitta vid nödutgång och placeras av flygbolaget enligt
internationella regler. Spädbarn får endast sitta på vissa platser. Vid
platsfördelningen försöker flygbolagen att hålla ihop sällskap som reser på
samma bokning. Du kan dock inte räkna med att få plats intill eller i närheten
av ditt sällskap.
